شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : 10169
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: معلّمی مانند بقیه مشاغل نیست
به گزارش خبرگزاری رسا، مدیر کل آموزش و پرورش استان قم به همراه معاونان خود، امروز با حضور در دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت وگو کرد.

این مرجع تقلید ضمن تقدیر و تشکر از حاضران در جلسه، به تشریح ارزش والای مقام معلّم و وظایف معلمان عزیز در برابر این مسئولیت بزرگ، پرداخت.


وی با اشاره به روایت شریفی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تصریح کرد: تمام انبیا برای این مبعوث شدند که معلم بشریّت باشند. پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند که «إنما بعثت معلماً» من برای این برانگیخته شدم که به مردم تعلیم بدهم و معلّم آنها باشم؛ معلّم معارف و دستورات الهی.

این مرجع تقلید با بیان اینکه معلّمی مانند بقیه مشاغل نیست، ‌افزود: معلّمی شغل عادی نیست، بلکه شغل انبیاست. هیچ چیز بهتر از آیات قرآن و روایات شریفه اهل البیت علیهم السلام نمی تواند مقام معلم را توصیف کند؛ آنجا که قرآن کریم در معرّفی پیامبر رحمت می فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» یعنی مقام پیامبر، مقام معلمی است و به همین خاطر معلمان عزیز باید قدر این شغل الهی را بدانند و متوجه باشند که چه وظیفه بزرگی بر عهده آنها گذاشته شده است.


حضرت آیت الله صافی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به وظیفه بزرگ معلمان در تربیت افراد جامعه، یادآورشد: تربیت دینی و علمی دانش آموزان، وظیفه بزرگ معلمان است. عمده این است که خود معلمان، مقام خود را کم نگیرند و بدانند این توفیق بزرگی است که یک نفر دانش آموز را به تربیت علمی و دینی، تربیت کنند.


وی با توجه به تعداد زیاد دانش‌آموزان افزود: ‌وظیفه، بسیار حساس و سنگین است؛ حتی اگر ده نفر هم دانش‌آموز زیر دست معلم بودند باز هم وظیفه سنگین بود. این تعداد زیاد دانش آموزان که امانت‌های مردم در دست شما هستند، همه را باید با راه راست و اخلاق صحیح و معارف دینی و قرآنی آشنا نمود و بدانید هدایت حتی یک نفر از آنها در نزد خداوند متعال ثواب و اجر فراوانی دارد.


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه با اشاره به لزوم قدردانی همگان از مقام والای معلمان بیان کرد: با این همه ارزش والای مقام معلّم، آن طور که باید، قدر معلّمان در جامعه شناخته نشده است و حق آنها ادا نمی شود. همه از مردم و مسئولان باید قدردان این عزیزان باشند.


این مرجع تقلید در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به سوابق شهر مقدس قم در تربیت عالمان متعهّد و دیندار بیان کرد: شهر قم، شهر اهل بیت علیهم السلام است و از ابتدا، جایگاه معلّمان متعهد و دیندار بوده است. همه بزرگان و محدثان و فقهای قم، معلم بوده اند واین امر، وظیفه شما عزیزان را سنگین تر می کند.


حضرت آیت الله صافی در پایان این دیدار ، توفیق بیشتر معلمان را برای تعلیم معارف الهی به دانش آموزان از خداوند متعال مسألت کرد.


در ابتدای این دیدار، شیخ الاسلام مدیر کل آموزش و پرورش قم، با ارائه گزارشی از فعالیت های این سازمان، به تشریح برنامه های آینده آموزش و پرورش قم پرداخت.
https://tabeshekosar.ir/vdcgyq9q.ak9z34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما