شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب : 40145
بانک مسکن وسازمان نوسازی شهر تهران در برنامه تیتر امشب توافق کردند که از فردا اول دی ماه وام بافت های فرسوده با بهره ۴ درصد پرداخت شود، درصورتیکه دولت و شهرداری یارانه لازم را بپردازند.
وام ۴ درصدی بافت فرسوده یک گام به جلو رفت
به گزارش رسانه الکترونیکی تابش کوثر، فتح الهی مدیرعامل سازمان نوسازی و شهرسازی تهران گفت: آمادگی داریم سهم ۵ درصد از بهره ۱۸ درصدی وام را فردا در اولین روز دی ماه ۱۳۹۵ به حساب بانک مسکن واریز کنیم. قاسمی مدیر امور اعتباری بانک مسکن گفت: علاوه بر سهم شهرداری دولت نیز باید ۹ درصد یارانه را به حساب بانک مرکزی واریز کند که تاکنون واریز نشده است.

فتح الهی گفت: نوسازی محلات هدف که در حقیقت بافت فرسوده است نیازمند این است که بازسازی و نوسازی تغییر کند. وی افزود: تعامل خوبی بین مدیریت شهری و دولت اتفاق افتاد. ۳۲ دستگاه انجام وظیفه می کنند تا مردم بتوانند به میانگین سرانه شهری دسترسی داشته باشند و زندگی خوبی را تجربه کنند. وی گفت: دو نوع عملیات انجام می شود یکی در تهران که ۵ درصد مساحت که ۲۰۵ هزار پلاک است بافت فرسوده را شامل می شود که در این ۲۰۵ هزار پلاک خود مردم که مالکین هستند باید مشارکت کنند. بخش دیگر خدمات عمومی است که این قسمت دوم مسئولیت عمومی دستگاههای اجرایی است.

فتح الهی در ادامه افزود: در ابتدای سال بسته تشویقی را به تصویب رساندیم که در آن نهادهای مختلف امتیازاتی را به شهروندان می دهند، از جمله انشعابات رایگان که در این مدت ۴۲ هزار قرارداد انشعاب انجام شده است. آب و فاضلاب در این مورد وظایف خود را به درستی انجام داده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و شهرسازی تهران گفت: در بسته تشویقی شورای شهر به کمک دولت آمد و دولت ۹ درصد یارانه و شهرداری نیز ۹ درصد یارانه را قبول کرد که بپردازد. بانک موظف شد که عین مصوبه را اجرا کند. وی افزود: در صورت جلسه ای که در شهریور ۹۵ به تصویب رسید، با توافق دولت و شهرداری، بانک مسکن در شهر تهران قبول کرده که با سود ۴ درصدی وام بدهد که تا این لحظه زحمات زیادی بانک مرکزی کشیده اند اما هنوز مصوبه ای به دست ما نرسیده است.

در ادامه قاسمی مدیر امور اعتباری بانک مسکن درباره اجرایی نشدن مصوبه گفت: بانک مسکن به عنوان متولی ساخت و ساز مسکن همواره از نوسازی بافت فرسوده حمایت کرده و مشارکت کرده است. سهمیه بانک مسکن ۵ هزار واحد بود که داوطلبانه ۵۵ هزار واحد را تقبل کرد. وی افزود: تا الان با ۱۸ هزار واحد قرار داد منعقد شده و ۱۶ هزار واحد هم تسهیلات پرداخت شده است، ضمن اینکه در مسکن مهر نیزتسهیلات پرداخت کردیم. بانک مسکن ۱۱ برابر آنچه بانک مرکزی تعیین کرده بود تقبل کرده است چون تسهیلات از محل پرداخت سپرده هاست. وی افزود: جلسات متعددی داشتیم که در جلسه ای که اقای فتح الهی حضور داشتند، قرار شد که یارانه توسط دولت و سازمان نوسازی واریز شود بعد به حساب مشتری واریز کنیم تا نرخ ۹ درصد محاسبه شود.
فتح الهی گفت: هیئت وزیران در جلسه ۹۳/۸/۸ پرداخت تسهیلات ۳۰۰ هزار واحد مسکن را از محل پرداخت بانکها مصوب نمود . در تاریخ ۹۴/۱۱/۱۱ طی نامه شرکت مادر تخصصی کلیه امور متقاضی، معرفی واجدان شرایط و ... از طریق خدمات نوسازی به شورای شهر موظف کرد. در تاریخ ۹۵/۶/۱۳ با معاون وزیر شهرسازی در صورت جلسه ای مقرر شد دولت ۹ درصد و شهرداری هم ۹ درصد را بپردازد و بانک در قرارداد قید کند که دولت ۹ درصد را بپردازد.

قاسمی گفت: تحت یارانه بافت فرسوده قرار بود که دولت متعهد شود که این مبلغ را پرداخت کند. هجده هزار واحد را بانک مسکن پرداخت کرده اما یک ریال هم از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین نشده است. سهمیه تهران ۲ هزار واحد و کل کشور ۵ هزار بوده است که بانک مسکن ۱۸ هزا واحد را پرداخت کرده است.
قاسمی گفت: بانک مسکن مشارکت خوبی با بافت فرسوده داشته و طبق دستور بانک مرکزی نرخ سود براساس شورای پول و اعتبار اعمال می شود اما می توان راهکاری اجرا کرد که مشتری و متقاضی وام تشویق شوند که در بازسازی بافت فرسوده شرکت کنند. اگر دولت یارانه را واریز کند بانک نیز قرارداد را ۴ درصد می بندد. وی افزود: اگر مبلغ واریز نشود در قرارداد که با مشتری بسته می شود، سهم یارانه به حساب مشتری واریز شود.وی افزود: تاکنون ۱۸ هزار واحد قرارداد منعقد شده است که یارانه دولت ۴ هزار واحد را پوشش می دهد.

اسلامی بیدگلی عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری کشور دیگر مهمان این برنامه گفت: بنا بر مصوبه مقرر بود شهر تهران به عنوان پایلوت باشد و بانک مسکن هم در این پروژه پیشگام شد و از ۵۰ هزار فقره وام ۱۵ هزار عدد محقق شد اما نرخ ۴ درصد اعمال نشده است.

او افزود: مشکل کمبود منابع داخلی بانک ها و وجود زمینه های دیگر برای سرمایه گذاری باعث شد این پروژه در این مرحله با موفقیت انجام نشود.
او گفت: شروع این پروژه همزمان شد با تنگنای مالی بانک ها که نتوانستند این وجوه را تخصیص دهند و همچنین این موضوع همراه بود با کاهش نرخ سود بانک ها که موجب کندی پیشرفت در اجرای این پروژه شد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری کشور افزود: در طول سه دهه اخیر مساحت بافت های فرسوده و جمعیتی که در آن مناطق زندگی می کنند افزایش یافته است و در شهر تهران فقط ۳۷۲۰ هکتار بافت فرسوده داریم. او گفت: از عملکرد بانک های خصوصی در دادن تسهیلات گلایه داریم که باعث شده ۲۰ درصد از اهداف این پروژه محقق شود.

اسلامی بیدگلی افزود: بخشی از بافت های فرسوده شهری دارای سند مالکیت هستند و صاحبان آنها امکان دریافت از تسهیلات را دارند اما بخش اعظمی از بافت فرسوده فاقد سند مالکیت اند و توان دریافت تسهیلات را ندارند که بایستی توافق های لازم در این زمینه صورت گیرد. او گفت: اگر در بافت های فرسوده بعد از دریافت تسهیلات تجمیع صورت گیرد تخفیف هایی هم برای آنها در نظر گرفته شده است.

منبع: شبکه خبر
https://tabeshekosar.ir/vdcdkf0o.yt0zo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما