جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۴۲
کد مطلب : 39761
محمود حجتی وزیرکشاورزی در پاسخ به سوال مجری که پرسید با توجه به سرمازدگی محصولات باغی از جمله پرتغال برای شب عیدی مشکلی وجو دارد یا خیر، گفت: پیش بینی های لازم انجام شده و ما به هیچ عنوان نگران تامین میوه شب عید مردم نیستیم.
حجتی: نگرانی برای شب عید نداریم
به گزارش رسانه الکترونیکی تابش کوثر، محمود حجتی وزیرکشاورزی با حضور در برنامه تیترامشب سه شنبه شب گفت: ما در بخش کشاورزی در بسیار از بخش ها دارای مزیت بالایی هستیم و حتی در برخی از محصولات مثل پسته، خرما، انار و چند محصول دیگر رتبه نخست جهان را دارا هستیم، تولیدات ما بیش از سرانه مصرفی کشور است و قابلیت صادرات این محصولات از جمله محصولات باغی را دارا هستیم. ما در تراز تولیدات محصولات دامی در کشورمان جزو صادرکنندگان هستیم که اگر موانع رفع شود و بازار مناسب را پیدا کنیم می توانیم اکثر تولیدات خود را صادرات کنیم.

او افزود: بسیاری از تولیدات کشاورزیمان از مرز خودکفایی گذشته و هم اکنون جزو صادرکنندگان در این عرصه هستیم، ما در برخی از محصولات پر کالری مثل گندم که تا دیروز وارد کننده بودیم، امروز به خودکفایی کامل دست یافته ایم که این امر نشان دهنده حمایت تمامی دستگاه ها در این زمینه بوده است که موفق شدیم تراز تولید گندم در کشورمان را مثبت کنیم، این میزان نیاز داخل را به خوبی جواب می دهد.

حجتی گفت: ما در حال حاضر بحث بهره وری را دنبال می کنیم، ما امسال ۴۰۰ هزار هکتار از سطح کشت را کاهش دادیم اما میزان تولیدات ما به ۱۴و نیم میلیون تن رسیده که ۱ و نیم میلیون تن اضافه بر احتیاز کشور تولید کرده ایم، ما باید در برنج نیز به خودکفایی برسیم، ما معتقدیم که به مصلحت کشور است که گیلان و مازندران به کشت برنج بپردازد و به صلاح نیست که این محصول در سایر استان ها کشت و کار شود زیرا این محصول آب فراوانی می خواهد و در برخی از استانها که از بی آبی رنج می برند نیازی به کشت و کار این محصول پرآب نیست، ما در شکر نیز می توانیم به خودکفایی برسیم، ما در مدت دو سال بیش از ۴۰ درصد به تولیدات خود افزوده ایم که اگر در خوزستان بتوانیم کارخانه قند احداث کنیم می توانیم در این محصول نیز به خودکفایی برسیم.

وزیر کشاورزی افزود: در روغن ما به شدت وابسته هستیم ولی در تناوب کشتی که طراحی کرده ایم می توانیم در مدت ۱۰ سال تا ۷۰ درصد از احتیاج کشور را در داخل کشور تامین کنیم، ما در حال حاضر ۸ درصد از تولید کشور را تامین می کنیم و در سالهای آینده سطوح کشت کلزا را افزایش می دهیم، ما می خواهیم سطح زیر کشت گندم را کم و به صورت تناب به کشت کلزا بپردازیم تا مشکلات علف هرز و غنی کردن خاک را رفع کنیم.

حجتی گفت: با توجه به تولید جهانی ذرت ما می توانیم کشت فراسرزمین را دنبال کنیم که این امر در دستور کار است و ما چندین قرارداد ۴۹ و ۲۵ ساله با سایر کشورها معقد کرده ایم که موجب اشتغال زایی و تامین محصولات مورد نیاز کشور می باشد. از محل تولید فراسرزمینی ذرت ما ۶۰ هزار هکتار از ذرتهای زیرکشت برزیل را توسط یک ایرانی در دستور کار داریم تا نیاز کشور را بدون دغدغه بازار تامین کنیم.

او افزود: اساس کار ما افزایش بهره وری، اقتصادی کردن و مکانیزه کردن تولید است و مهمتر از همه بهینه کردن استفاده از آب است، ما می خواهیم از سیستمهای نوین آبیاری برای کشاورزی بیش از پیش بهره ببریم زیرا هرچه از این سیستمهای نوین بیشتر استفاده کنیم کشاورزی پایدارتری خواهیم داشت، ۲۴۰۰ میلیارد تومان در رابطه با آبیاری تحت فشار در بودجه ۹۶ تعبیه شده که این بودجه در سال جاری تنها ۲۳۰ میلیارد تومان بوده است. ۴ میلیون از اراضی سنتی ما می توانند با سیستمهای نوین آبیاری، آبیاری شوند و می خواهیم سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر آبیار نوین ببریم. توسعه کشتهای گلخانه ای برنامه دیگر ماست که اگر تولیدات محصولات کشاورزیمان را در داخل گلخانه ببریم میزان مصرف آب را تا ۹۰ درصد کاهش داده ایم.

حجتی گفت: عمده منابع ما در بانک کشاورزی است زیرا این بانک متناسب با فعالیتهای بخش کشاورزی است، ما خط اعتباری را برای نوسازی ماشین آلات کشاورزی در نظر گرفته ایم که لازمه آن معرفی فرد و کامل شدن مدارک درخواستی است، ما در این زمینه محدودیتهای مالی نداریم اما گاهی محدودیتهای اعتباری ما با نیاز کشاورزان فاصله دارد و عملا جزو الویتهای وزارتخانه نیست که در این زمینه ارائه خدمات دشوار می شود، در حال حاضر تمرکز ما روی آبایر تحت فشار است که در این زمینه اعتبار می دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: میزان بارشها در سال ۹۲ مشابه امسال بود و طی دو سال گذشته بارندگی های ما کم بود، میزان بارشهای امسال به نرمال نزدیک بود، ما در بخش کشاورزی نگاهمان به آسمان است، بارشها باید متناسب و به موقع باشد که جزو الطاف الهی است، در کنار آن بهره وری از آب نیز مهم است که می توانید سطح تولید را بالا ببرد. سیستم آبیاری بارانی در حال حاضر برای اراضی گندم کاری منسوخ شده و آبیار نوین در این بخش به صورت قطره ای است.

او گفت: ما در باغبانی،کشت و پرورش محصولات باغی را به صورت سنتی داشته ایم که به دلیل نور خوب آفتاب و تنوع اقلیمی در کشور است، ما حدود ۱۴۵۰ گیاه دارویی منحصر به فرد داریم که مشخصات دارویی خاص خودشان را دارند و مورد اقبال جهانی نیز هستند که برخی از این گیاهان خودرو هستند که اگر بتوانیم آنها را تکثیر کنیم می توانیم به اشتغال زایی در کشور کمک کنیم.

حجتی افزود: ما اگر نگاه سنتی به کشاورزی داشته باشیم و به دنبال تحول آن نباشیم طبیعتا نمی توانیم شاهد رشدی در این بخش باشیم اما اگر نگاهمان را تحول محور کنیم می توانیم علاوه بر اشتغال زایی به درآمد زایی و ارزآوری این بخش نیز فکر کنیم، ما می توانی آب کمتری را در این بخش استفاده کنیم و در کنار آن سطح تولیدمان را افزایش دهیم و عملا ارزش افزوده تولیدات کشاورزی خود را بیشتر کنیم.

او گفت: ما نزدیک به ۱۰ میلیارد متر مکعب شاهد عدم تعادل در سفره های زیرزمین هستیم که سال به سال سطح ایستانی آن در حال کاهش است که پایداری کشاورزی را با مشکلات زیادی روبرو کرده که باید به تعادل برسانیم، با توجه به چهار محور مورد توجه دولت می توانیم این بخش را سروسامان دهیم، تلاش می کنیم تا بخش آبخیزداری را تقویت کنیم تا بتوانیم آب را از مرحله بارش به تقویت سفره های آب های زیرزمینی برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه برای اعطای تسهیلات به کشاورزان در اختیار بانک کشاورزی است، ظرفیت مغفول در بخش کشاورزی شامل گیاهان دارویی و تولید کشت ماهی در قفس است که کمتر به آنها توجه شده، در حال حاضر میزان تولید در کشت در قفس آبزیان را بالا برده ایم و می خواهیم اعتبارات در این بخش را بالا ببریم.

او گفت: در تولید انبوه، کشاورزان ما نگران محصولاتشان هستند تا دچار ضرر و زیان نشوند، این نگرانی ها همیشه وجود دارد، ما نگران پرتقال شب عید نیستیم و پیش بینی های لازم را در این زمینه کرده ایم.

منبع: شبکه خبر
https://tabeshekosar.ir/vdcfyedm.w6d1vagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما