مطالعات جدید نشان میدهد مردان بیشتر از زنان از ابزارهای هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند، و این موضوع میتواند بر بازار کار و شکاف دستمزدها تأثیر قابلتوجهی بگذارد.
به گزارش تابش کوثر، تحقیقات تازه نشان میدهد زنان کمتر از مردان به سراغ ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند چتجیپیتی و گوگلبارد میروند. یک مطالعه از بانک تسویه بینالمللی (BIS) نشان داده که در آمریکا طی یک سال گذشته، نیمی از مردان از این فناوری استفاده کردهاند، در حالی که این رقم برای زنان تنها ۳۷ درصد بوده است.
این اختلاف، تازه نیست و در تاریخ فناوری نمونههای مشابه زیاد دیده شده است. در روزهای آغازین اینترنت نیز مردان کاربران غالب آن بودهاند. اما این بار، نقش سریع و گسترده هوش مصنوعی در تغییرات بازار کار باعث نگرانی بیشتر شده است. پیشبینی میشود این فناوری تا سال ۲۰۳۰، حدود ۳۰ درصد از ساعات کاری را خودکار کند.
اقتصاددانان BIS معتقدند که دو عامل اصلی این شکاف، آگاهی کمتر زنان از این فناوری و اعتماد کمترشان به آن است. زنان اغلب نگران پیامدهای منفی اشتراکگذاری دادهها هستند، در حالی که مردان بیشتر بر فرصتهای شغلی ایجاد شده توسط این فناوری تمرکز دارند.
با این حال، نشانههایی از تغییر دیده میشود. طبق گزارشی از دلوایت، استفاده زنان از هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل سه برابر شده است. این رشد نشان میدهد که با آموزش و حمایت مناسب، میتوان این شکاف را کاهش داد.
کارشناسان بر اهمیت آموزش سواد دیجیتال برای زنان تأکید میکنند. آنها معتقدند این آموزش میتواند نهتنها به افزایش اعتماد زنان به فناوری کمک کند، بلکه از افزایش شکاف دستمزدی نیز جلوگیری کند.
یکی از مدیران صنعت استخدام میگوید: «امروزه نمیتوان از فناوری فاصله گرفت زیرا بهرهوری شغلی و فناوری به هم گره خوردهاند.»