دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
سه شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۵
کد مطلب : 19546
بیان درجات عصمت /حضرت زهرا عصمتی مافوق عصمت همه انبیاء و ائمه دارد/زمان شهادت و مکان قبر و قدر حضرت زهرا مخفی است
حضرت آیت الله گرامی درباره عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در گفتگو با خبرنگار رسانه الکترونیکی تابش کوثر گفت : عصمت درجاتی دارد که درجه بسیار پایین عصمت این است که شخص موفق به معصیت نشود یعنی با اینکه می خواهد معصیت کند اما عملا مانعی پیش بیاید و موفق به معصیت نشود که این یک درجه ای از عصمت در خصوص آن گناهی است که شخص مرتکب نشده است و نه مطلق زندگی وی که امیرا لمومنین علیه السلام می فرمایند :مِنَ الْعِصْمَةِ تَعَذُّرُ الْمَعَاصِي(1) ناتوانى بر گناه، نوعى عصمت و دورى از گناه است

ایشان در ادامه با بیان اینکه درجه بالاتر عصمت این است که شخص با اختیار خودش گناه کبیره مرتکب نشود ، گفت : و درجه بالاتر این است که با اختیار خودش گناه کبیره و گناه صغیره مرتکب نشود و درجه بالاتر این است که شخص حتی چیزهایی که ترک اولی است (یعنی بهتر بود انجام ندهد ) هم مرتکب نمی شود

این مدرس عالی حوزه علمیه با بیان اینکه درجه بالاتر عصمت این است که علاوه برکمالات مذکور ، خدا هم ضمانت کرده است  که این فرد معصیت نخواهد کرد ، تشریح کرد : در زیارت جامعه کبیره درباره پیامبر اکرم و اهل بیت داریم که عصمكم الله من الزلل و آمنكم من الفتن خداوند شما را معصوم و از هر خلافی حفاظت کرده است که این برهان و دلیل عقلی درباره پیغمبران و امامان است که حافظان دین هستند زیرا حفاظت دین عصمت می خواهد و اگر پیامبر و امام اهل لغزش باشند ارسال رسل بی فایده است زیرا باید اینها پاک باشند تا پاکی را در جهان گسترش دهند

ایشان در ادامه افزودند : ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر خدا پیامبر و امام را از هر خلافی حفاظت کرده است پس دیگر کمالی برای آنها نیست که به صورت اختصار باید بگویم که ایشان با اختیار خودشان به دنبال گناه نمی روند و آن درجه  گناه نکردن اختیاری را دارند و از طرفی خدا هم مراقب ایشان هست که خطایی پیش نیاید که برای نفع بشریت که رهبرانشان اهل لغزش نباشند خداوند این لطف را کرده است
 
حضرت آیت الله گرامی با بیان اینکه عصمت انبیاء و اولیاء دلیل حجت بودن گفتار و رفتار آنها است ، تشریح کرد: برای اینکه انبیاء و اولیاء معصوم هستند و خطا ندارند ، گفتار و رفتار آنها حجت است که امام حسن عسگری درباره حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود : ما (ائمّه) حجت خدا بر مردم و مادرمان فاطمه حجت خدا بر ماست(2) که معنایش این است که حضرت فاطمه زهرا عصمتی مافوق عصمت همه انبیاء و ائمه اطهار دارد ، با اینکه انبیاء و ائمه اطهار از درجه عصمت بالایی برخوردارند که هم به اختیار خودشان هم لغزش ندارند و هم خداوند ضامن است که اینها لغزشی ندارند که حالا درجه بالاتر از این عصمت چیست اصلا قابل درک نیست

ایشان با بیان اینکه در روایت حضرت فاطمه به لیله القدر تعبیر شده است ، افزودند : همانطور که شب قدر مخفی است ، موقعیت حضرت زهرا سلام الله علیها هم مخفی است چنانچه در ظاهر از نظر مکان قبر ایشان مخفی است و از نظر زمان شهادت هم روایت معتبر برای فاطمیه اول و هم روایت معتبر برای فاطمه دوم داریم که زمان شهادت ایشان هم مخفی است ، پس زمان و مکان و قدر حضرت زهرا مخفی است

پی نوشت :
1)حکمت 337 نهج البلاغه
2) اطیب البیان، ج ۱۳، ص ۲۳۵.
https://tabeshekosar.ir/vdcepn8z.jh8oei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما